Poruchy řeči u dětí předškolního věku: typy, projevy a řečová cvičení na doma
Share
Trápí vás, jak mluví váš malý předškolák? V tomto článku se podíváme na časté poruchy řeči u dětí předškolního věku, jako je ráčkování, šišlání nebo opožděný vývoj řeči. Prozradíme vám, jaké jsou typické projevy těchto obtíží a co by vás mělo varovat. Navíc přinášíme účinná a hravá řečová cvičení, která zvládnete i doma.
Co jsou poruchy řeči u předškolních dětí?
Porucha řeči u předškoláků znamená, že dítě nemluví tak, jak by odpovídalo jeho věku. Může mít potíže s porozuměním, výslovností hlásek, tvořením slov a vět nebo má omezenou slovní zásobu. Jednoduše řečeno – jeho řeč je méně srozumitelná nebo méně rozvinutá ve srovnání s vrstevníky.
Jaké jsou příčiny poruch řeči u malých dětí?
- Psychosociální faktory: Vývoj řeči negativně ovlivňuje nedostatek řečové stimulace v raném dětství, stresové situace v rodině nebo nadměrné používání pasivních médií (televize, tablet, mobil).
- Genetická predispozice: Pokud se v rodině vyskytly poruchy řeči, například u rodičů, je vyšší pravděpodobnost, že se objeví i u dítěte. Familiární výskyt má například koktavost.
- Problémy během těhotenství a porodu: Těžký porod mohl ovlivnit vývoj mozku a tím i řeči. Nejčastěji se jedná o nedostatek kyslíku nebo předčasný porod.
- Anatomické odchylky: Rozštěp patra, zkrácená podjazyková uzdička nebo jiné strukturální problémy v oblasti úst a krku mohou ztěžovat správnou artikulaci.
- Neurologické faktory: Dětská mozková obrna nebo jiná neurologická onemocnění mohou ovlivnit motorické schopnosti potřebné pro řeč.
-
Problémy se sluchem: Pokud dítě dobře neslyší, nemůže správně napodobovat zvuky a slova. Je důležité včas odhalit a řešit případnou nedoslýchavost.
Nejčastější typy poruch řeči u předškoláků
Dyslálie
Dyslálie je řečová vada, která se týká nesprávné výslovnosti. Jedná se o poruchu artikulace, při níž dítě nedokáže správně vyslovit jednu nebo více hlásek. Patří mezi nejčastější poruchy řeči u dětí v předškolním věku. Projevuje se různými způsoby, například:
- Vynecháváním hlásky: Dítě vynechá určitou hlásku ve slově (např. místo „ryba“ řekne „yba“).
- Nahrazováním hlásky: Dítě nahradí jednu hlásku jinou (např. místo ,,banán“ řekne ,,nanán“).
- Zkreslováním hlásky: Dítě vyslovuje hlásku nesprávným způsobem, takže zní jinak, než by měla. Sem patří i dva specifické projevy dyslálie: ráčkování a šišlání.
Opožděný vývoj řeči
Opožděný vývoj řeči znamená, že dítě začalo mluvit později než jeho vrstevníci a nové slova a věty se učí pomaleji. Orientačně by dítě mělo:
- Kolem 1 roku: Používat první slova (máma, táta) a rozumět jednoduchým pokynům.
- Kolem 2 let: Znát alespoň 50 slov a začít spojovat dvě slova („máma dej“).
- Kolem 3 let: Mluvit v krátkých větách a jeho řeči by měli rozumět blízcí.
- Kolem 4 let: Mluvit složitějšími větami a začít se ptát „proč“.
- Kolem 5 let: Mít bohatou slovní zásobu a mluvit poměrně plynule.
Koktavost
Koktavost je porucha plynulosti řeči, která se projevuje mimovolními opakováním hlásek, slabik nebo slov, prodlužováním hlásek či nejistými pauzami v řeči. U předškolních dětí může mít různé formy a intenzitu. Někdy se objevuje pouze v určitých situacích (např. při mluvení před cizími lidmi), jindy je přítomná téměř neustále.
Kdy vyhledat odbornou pomoc při poruchách řeči?
Tyto projevy signalizují, že byste se měli poradit se svým pediatrem, případně vyhledat logopeda:
- Neúplná a nesrozumitelná slova: Pokud dítě i ve věku 3–4 let vyslovuje většinu slov nesrozumitelně pro své blízké nebo používá jen zkrácené verze slov.
- Časté opakování hlásek nebo slabik: Opakování první hlásky slova („m-m-máma“) nebo slabiky („ko-ko-kostka“) může být projevem začínající koktavosti.
- Viditelná námaha při mluvení: Pokud dítě při řeči znatelně napíná svaly obličeje, krku nebo se snaží s námahou „protlačit“ slova.
- Frustrace dítěte z neschopnosti se vyjádřit: Pokud dítě reaguje podrážděně, pláče nebo se vyhýbá mluvení, protože mu ostatní nerozumí.
- Poruchy plynulosti řeči: Časté pauzy, přerušování vět nebo zasekávání se při řeči, které trvá déle než několik týdnů.
- Omezená slovní zásoba vzhledem k věku: Pokud dítě oproti vrstevníkům používá výrazně méně slov a má potíže vyjádřit své potřeby a myšlenky.
Hravá cvičení na podporu řeči doma
Řečové obtíže není radno podceňovat. Dobrou zprávou je, že mnoho řečových chyb lze s trpělivostí a pravidelným cvičením zlepšit i v domácím prostředí. Hravou formou mohou navíc doplnit cvičení doporučená logopedem. Vyzkoušejte například tato řečová cvičení:
Řečová cvičení na rozvoj motoriky jazyka a rtů
- Hladový jazýček: Dítě vyplazuje jazyk co nejdál a pak jej zasune zpět. Opakuje několikrát.
- Jazýček na houpačce: Dítě pohybuje jazykem nahoru a dolů – směrem k nosu a k bradě.
- Lízání zmrzliny: Dítě si představuje, že líže zmrzlinu – jazykem přejíždí po horním a dolním rtu.
- Rybička: Dítě napodobuje „rybí pusinku“ – střídavě našpulí a uvolní rty.
- Úsměv a pusinka: Dítě široce roztáhne rty do úsměvu a pak je stáhne, jako by chtělo dát pusu.
Řečová cvičení na fonematické uvědomování (rozlišování hlásek)
- Hledání slov na danou hlásku: „Najdi doma něco, co začíná na ‚S‘.“
- Rozkládání slov na hlásky: „Řekni mi, jaké hlásky slyšíš ve slově ‚kočka‘?“
Řečová cvičení na rozšiřování slovní zásoby
- Jaký je? (Přídavná jména): Když dítě pojmenuje předmět, zeptejte se: „Jaký je ten míček?“ Navádějte ho k použití přídavných jmen (např. „velký“, „červený“, „kulatý“).
- Slova z jedné pohádky: Ze zvolené pohádky (např. O třech prasátkách) se dítě pokusí vyjmenovat co nejvíce předmětů, na které si vzpomene (dům, kotel, dveře).
- Hádanky: Hádejte spolu jednoduché hádanky, které popisují předměty nebo zvířata. Například: „Mám kola a jezdím po silnici. Co jsem?“ (Auto).
- Na co myslím?: Myslíte na nějaký předmět a dítě hádá pomocí otázek. (Je to červené? Je to v tomto pokoji?)
- Věta z obrázků: Ukažte dítěti obrázky a nechte jej z nich vytvořit jednoduchou větu.
Podpořte řeč dítěte hravě a těšte se z jeho pokroků
Srozumitelná řeč je pro předškoláka velmi důležitá – otevírá mu dveře k hrám, kamarádství i zdravému sebevědomí. Pokud hledáte zábavný a efektivní způsob, jak podpořit rozvoj řeči svého dítěte, vyzkoušejte naše Kartičky Žvatlačky (pro děti od 8 měsíců).
Jsou navrženy na základě doporučení logopedů tak, aby děti nová slova doslova hltaly. Díky zábavné formě si ti nejmenší ani neuvědomí, že se učí, a vy se už po krátké době budete radovat z jejich pokroků. Srozumitelnější řeč vašeho pokladu nakonec usnadní život celé rodině.