Nejčastější otázky a odpovědi
1. Jak pomáhají dětem kartičky CingyLingy s rozvojem řeči?
V našich produktech využíváme Komunikační strategii AAK – Alternativní a augmentativní komunikaci. Je to metoda, která pomáhá dětem překlenout mezeru mezi nerozvinutou schopností mluvit a potřebou vyjádřit své vlastní myšlenky a emoce.
Malé děti, které mají absenci řeči nebo ještě nemají velkou slovní zásobu, uchovávají informace ve zrakové paměti. Naše kartičky jsou zde proto, aby jim pomohly usnadnit a zlepšit porozumění. Poskytují dětem informace ve formě obrázků, díky čemuž si všechno snadněji zapamatují. Naše kartičky jsou pro děti vynikající vizuální pomůckou znázorňující různé emoce, předměty a činnosti.
Je dokázáno, že používání vizuálních pomůcek a znaků výrazně přispívá k rozvoji řeči. Obrázky, gesta a symboly mohou být pro děti, které mají problémy s verbální komunikací, skvělým způsobem, jak se naučit nová slova a fráze.
2. Od jakého věku je vhodné používat kartičky CingyLingy?
Vývoj řeči začíná mnohem dříve, než přijdou první slova. Podporovat jej můžeme už od narození. Nejde jen o vynikající prevenci a stimulaci, ale i o zlepšení vzájemné komunikace a vztahu s dítětem. Miminka komunikují úsměvem, žvatláním či napodobováním. Záměrná komunikace začíná přibližně kolem 8. měsíce – ukazováním na hračku a opakováním prvních slabik. První jednoduchá slova, která často připomínají zvuky, přicházejí kolem prvního roku a přibližně v 18 měsících se objevují první dvouslovné věty.
Kartičky CingyLingy je proto vhodné používat od 8. měsíce pro podporu vývoje řeči u miminek, ale také při pozdějším nástupu řeči.
3. Jak často a jak dlouho je potřeba doma cvičit s kartičkami CingyLingy?
Doporučujeme cvičit denně alespoň 10 minut, vše však záleží na schopnosti dítěte soustředit se. Pravidelnost je klíčem k prvním úspěchům.
4. Jsou kartičky CingyLingy vhodné pro procvičování rozvoje řeči i mezi sezeními u logopeda?
Rozhodně ano. Produkty CingyLingy jsou ideálním prostředkem, jak rozvíjet dětskou řeč v domácím prostředí, a to i mezi jednotlivými sezeními u logopeda.
5. Mohu s kartičkami CingyLingy cvičit, i když moje dítě už používá nebo se snaží používat pár slov?
Určitě ano, s kartičkami CingyLingy můžete cvičit i tehdy, když dítě už ovládá několik slov. Se sadou kartiček si slova procvičíte a zároveň se naučíte spoustu nových. Učení hrou je ten nejlepší způsob, jak postupovat dál.
6. Co je obsahem balíčku s kartičkami?
V balíčku Kartičky 1 – Žvatlačky se nachází 96 krásně ilustrovaných kartiček, na kterých najdete slabiky a první slova.
7. Jak dlouho mám čekat, pokud moje dítě stále nemluví?
Čas, kdybyste měli vyhledat odborníka, pokud vaše dítě stále nemluví, závisí na jeho věku a dalších vývojových faktorech. Zde jsou obecná doporučení:
- Do 12 měsíců: Dítě by mělo reagovat na zvuky, otočit se ke svým rodičům, když slyší své jméno, a vydávat zvuky (např. žvatlání). Pokud dítě neprojevuje tyto základní komunikační schopnosti, doporučuje se konzultace s pediatrem nebo specialistou.
- Ve věku 18 měsíců: Dítě by mělo mít slovní zásobu složenou alespoň z 10–20 slov a začít používat jednoduchá gesta ke komunikaci. Pokud neříká žádná slova nebo nekomunikuje neverbálně, je vhodné vyhledat logopeda.
- Ve věku 2 let: Dítě by mělo být schopné spojit dvě slova (např. „chci mléko“) a mít slovní zásobu alespoň 50 slov. Pokud dítě v tomto věku stále nemluví nebo používá méně než 50 slov, je důležité poradit se s odborníkem.
- Ve věku 3 let: Dítě by mělo umět mluvit v krátkých větách a být srozumitelné alespoň pro blízké osoby. Pokud dítě ještě nemluví nebo je jeho řeč těžko srozumitelná, je nutná odborná konzultace.
- Další příznaky: Pokud si všimnete jiných varovných signálů, jako je nedostatek očního kontaktu, slabé sociální interakce, regrese ve vývoji řeči nebo jiných dovednostech, je důležité jednat co nejdříve.
V každém případě, pokud máte jakékoliv obavy o vývoj řeči svého dítěte, je lepší nečekat a konzultovat to s odborníkem (pediatr, logoped, speciální pedagog). Včasná intervence je klíčová pro podporu vývoje řeči a komunikačních dovedností.
8. Je možné podporovat vývoj řeči už od narození?
Ano, vývoj řeči vašeho dítěte můžete podporovat už od narození. Zde je několik praktických tipů, jak mohou rodiče stimulovat jazykový vývoj u novorozenců a kojenců:
- Mluvení s dítětem: I když miminka nerozumí slovům, posloucháním hlasu rodičů a ostatních lidí si zvykají na zvuky, rytmus a intonaci jazyka. Čím více s dítětem mluvíte, tím více jej motivujete k rozvoji řeči.
- Zpěv a melodie: Zpívání a říkanky pomáhají dítěti zachytit jazykové vzorce a rytmy, což je důležité pro pozdější rozvoj slovní zásoby.
- Čtení knih, obrázky: Čtení jednoduchých knížek s obrázky pomáhá rozvíjet nejen sluchové, ale i vizuální vnímání. Tímto způsobem se dítě učí rozpoznávat slova a zvuky, které slyší.
- Oční kontakt a mimika: Při rozhovoru je důležité udržovat oční kontakt a používat výraznou mimiku. Dítě se učí nejen číst slova, ale také rozpoznávat neverbální znaky a emoce, což je klíčové pro celkovou komunikaci.
- Naplnění potřeb a emoční spojení: Okamžitá reakce na potřeby dítěte a jeho zvuky posiluje důvěru a motivuje jej pokračovat v komunikaci. Tím se upevňuje emoční pouto a zároveň se podporuje vývoj řeči.
9. Na logopedické vyšetření čekáme příliš dlouho, nechceme zbytečně ztrácet čas. Jak mohu podpořit vývoj řeči našeho dítěte i doma?
Rozvoj řeči je složitý proces, který se liší dítě od dítěte. Právě proto je důležité přistupovat k němu s pochopením a trpělivostí. Jsou děti, které ve dvou letech kladou různé otázky, ale i takové, které ve třech letech svět teprve pozorují.
Postupy, které usnadňují komunikaci s dítětem, se nazývají komunikační strategie. Když mluvíme o komunikačních strategiích pro děti, které se teprve učí mluvit, je důležité zdůraznit, že každé dítě je jedinečné a tempo jeho vývoje je individuální. Strategie by proto měly být flexibilní a přizpůsobené potřebám každého dítěte.
Základem je vytvoření bezpečného a podporujícího prostředí, ve kterém se děti mohou učit bez strachu z chyb.
V našich produktech využíváme Komunikační strategii AAK – Alternativní a augmentativní komunikaci.
Malé děti, které mají absenci řeči nebo ještě nemají velkou slovní zásobu, uchovávají informace ve zrakové paměti. Kartičky CingyLingy jsou zde proto, aby jim pomohly usnadnit a zlepšit porozumění. Poskytují dětem informace ve formě obrázků, díky čemuž si vše snadněji zapamatují. Naše odborně vytvořené logopedické karty jsou pro děti vynikající vizuální pomůckou znázorňující různé emoce, předměty a činnosti.
Používání vizuálních pomůcek a znaků jim výrazně pomáhá. Obrázky, gesta a symboly mohou být pro děti, které mají problémy s verbální komunikací, skvělým způsobem, jak se naučit nová slova a fráze. Tato metoda pomáhá překlenout mezeru mezi nerozvinutou schopností mluvit a potřebou vyjádřit své vlastní myšlenky a emoce. (BOHANNON, J.N., STANOWICZ, L. 2021).
Další ze základních strategií je modelování správného používání jazyka. Tento přístup spočívá v tom, že dospělí používají správné gramatické struktury a slovní zásobu při komunikaci s dítětem, čímž mu ukazují, jak by mělo mluvit. Je také důležité, aby dospělí reagovali na pokusy dítěte o komunikaci pozitivně a povzbuzovali jej k dalšímu vyjadřování. (CALLANAN, M., ANDERSON, M., HAYWOOD, S., HUDSON, R., SPEIGHT, S., 2017).
Efektivní technikou je rozšiřování dětské řeči. Tato metoda zahrnuje opakování a rozšiřování toho, co dítě řeklo. Například pokud dítě řekne „auto“, dospělý může odpovědět: „Ano, velké červené auto.“ Tímto způsobem se dítě učí, jak může své myšlenky rozvíjet a jak může používat jazyk k podrobnějšímu popisu světa kolem sebe. (GREENWOOD, CH.R., CARTA, J.J., WALKER, D., 2022).
Je nesmírně důležité, aby rodiče byli trpěliví a konzistentní ve svém přístupu. Rozvoj řeči je postupný proces a každý malý pokrok je krokem vpřed. Rodiče by měli být povzbuzováni, aby se svými dětmi pravidelně komunikovali, četli jim a zapojovali je do vyprávění příběhů. To vše jsou činnosti, které mohou výrazně podpořit jazykové schopnosti vašeho dítěte. Mějte na paměti, že vývoj řeči u dětí je kritické období, které vyžaduje adekvátní podporu a intervenci.
Nabízíme přehled dalších ověřených, ale zároveň inovativních komunikačních strategií, které podporují rozvoj řeči dětí, zejména v prvních třech letech života.
- Interakce tváří v tvář je zásadní. Snížení se na úroveň obličeje dítěte zlepšuje vizuální a verbální kontakt, což je základem pro efektivní vzájemné porozumění a učení. Rodič se při komunikaci s dítětem skloní na jeho úroveň tak, aby mu bylo vidět do tváře. Dítě tak jasně vidí, jak se pohybují ústa, když rodič mluví.
- Strategické pauzy jsou klíčové pro to, aby dítě mělo dostatek prostoru k odpovědi. Trpělivé čekání po dobu několika sekund umožní dítěti přemýšlet a formovat odpověď, čímž se posilují jeho komunikační schopnosti. Doporučená doba čekání je 10 sekund – za dítě neodpovídáme hned, ale dáváme mu dostatečný prostor pro vyjádření jeho myšlenek a potřeb.
- Zaměření na zájmy dítěte vede rodiče k tomu, aby reagovali na signály dětského zaujetí a poskytovali odpovídající slovní označení. To dítěti pomáhá spojovat objekty a pojmy s jejich jazykovými ekvivalenty. Sledujte, na co se dítě dívá, o co se zajímá a pojmenovávejte to. Mluvte o tom, s čím si chce hrát nebo co chce dělat.
- Opakování a rozšiřování jsou techniky, které účinně rozvíjejí slovní zásobu a gramatickou správnost. Opakováním toho, co dítě řekne a přidáním dalších detailů se dítě učí nová slova a fráze. Vytvářejte komunikační situace, ve kterých budete nová slova či věty neustále opakovat.
- Interaktivní čtení posiluje jazykové dovednosti tím, že motivuje dítě k analýze příběhu, kladení otázek a předpovídání vývoje děje, čímž rozvíjí jeho schopnost porozumění i kreativního myšlení.
- Rutinní činnosti, jako jsou hry a denní rituály, jsou příležitostí k opakovanému používání jazyka a získávání nových dovedností. V těchto pravidelných interakcích může dítě bezpečně experimentovat s jazykem. Komentujte a popisujte, co se kolem vás děje.
- Podpora střídání v komunikaci zahrnuje hru „chvilku já, chvilku ty“, kde se dítě a rodič střídají v komunikaci. To učí dítě základům dialogu a střídání se ve slovech.
- Interpretace neverbálních signálů je zásadní pro porozumění potřebám a emocím dítěte, což podporuje jeho sebedůvěru a schopnost se vyjadřovat.
- Modelování správného jazyka ze strany rodičů poskytuje dítěti vzory správné výslovnosti a gramatiky a pomáhá mu budovat základy mateřského jazyka. (FERNALD, A.M., VIRGINIA, A., 2020).
Implementace těchto strategií by měla být konzistentní a přizpůsobená individuálním potřebám každého dítěte. Každý pokrok, bez ohledu na jeho velikost, je důležitým krokem k plnohodnotné komunikaci.