Jak rozvíjet slovní zásobu u dětí? 6 tipů na domácí hravé aktivity

Jak rozvíjet slovní zásobu u dětí? 6 tipů na domácí hravé aktivity

Máte pocit, že vaše dítě nemluví tolik, kolik by mohlo? Nebo že se někdy hůře vyjadřuje? Omezená slovní zásoba může nepříjemně ztížit běžné dny – ať už doma, ve školce nebo mezi vrstevníky. V tomto článku se podíváme na to, jak rozvíjet slovní zásobu u předškolních dětí hravě a nenuceně. Přečtěte si tipy, které zvládnete bez námahy i při běžném denním shonu.

Slovní zásoba dětí se rozvíjí s věkem. Je základem k tomu, aby dítě rozumělo světu kolem sebe a umělo vyjádřit, co cítí a co potřebuje. Čím víc slov zná, tím snáze se domluví s ostatními. Slova mu pomáhají lépe chápat příběhy, pohádky i učivo ve školce. Děti, které znají mnoho slov, mají větší sebevědomí a snáz si najdou kamarády.

Jak poznám, že má moje dítě omezenou slovní zásobu?

O potížích se slovní zásobou mluvíme tehdy, když dítě:

  • nedokáže pojmenovat běžné předměty, činnosti nebo situace,
  • často používá obecné výrazy jako „tohle“ nebo „tamto“ místo konkrétních slov,
  • nerozumí jednoduchým otázkám nebo pokynům přiměřeným jeho věku,
  • má potíže vyjádřit své potřeby, pocity nebo zážitky,
  • ve srovnání s vrstevníky mluví méně a používá jednodušší věty.

Pokud máte podezření, že má vaše dítě výrazně slabší slovní zásobu nebo vykazuje typické projevy poruch řeči v předškolním věku, sledujte jej při běžných činnostech a podpořte rozvoj řeči už doma. Zároveň se poraďte s učitelkou ve školce nebo pediatrem – ti vás mohou nasměrovat k logopedovi. Včasná podpora v kombinaci s hrou často přináší rychlé a přirozené zlepšení. Prohlédněte si naše tipy, jak rozšířit slovní zásobu u vašich předškoláků.

1. Povídejte si během dne – i o maličkostech

Povídání si s dítětem během dne je nejjednodušší způsob, jak přirozeně rozvíjet řeč u dětí. Nemusíte si na to vyhradit speciální čas – stačí, když budete vědomě pojmenovávat, co právě děláte. Každý den se najdou desítky situací, při kterých lze objevovat nová slova – ať už při obouvání bot, snídani, v autě nebo v obchodě. Místo stručného: „Podej mi to.“ zkuste například: „Podej mi, prosím, tu malou lžičku ze stolu.“ Nebo jednoduše popisujte, co právě děláte. Např: „Teď nakrájím jablko na svačinu. Podívej, je šťavnaté, sladké a má červenou slupku.“

Opakujte nová slova a pojmenovávejte pocity, zvuky i činnosti. Následně na to navazujte přirozenou konverzací. Děti si nejlépe osvojují slovní zásobu tím, že jazyk pravidelně slyší a vnímají, jak se slova používají v konkrétních situacích. Čím více slov denně slyší, tím více si jich osvojí – a tím bohatší bude jejich slovní zásoba.

2. Čtěte si a pokládejte otázky

Čtení je dalším přirozeným a velmi účinným způsobem, jak rozvíjet slovní zásobu. Děti si slova díky čtení zapamatují až čtyřikrát rychleji. Kromě samotného poslechu textu je důležité dítě do příběhu aktivně zapojit. Pohádku nemusíte číst celou najednou – klidně se zastavujte u jednotlivých vět nebo obrázků, pokládejte otázky a komentujte, co se děje. Pomáháte tak dítěti pochopit význam nových slov a rozvíjet jeho fantazii.

Otázky mohou být jednoduché, přiměřené věku dítěte. Např.: „Co myslíš, co udělá zajíček teď?“ „Proč se beruška bála?“ „Co všechno vidíš v košíčku?“ Pokud dítě neví, jak odpovědět, pomozte mu: zopakujte slovo, vysvětlete jej, nabídněte příklad. Důležité je, aby se dítě necítilo pod tlakem a mělo prostor mluvit bez ostychu o tom, co jej napadne. Pomůže, když vyberete knihy s bohatými ilustracemi, které dítě podněcují k pozorování a pojmenovávání věcí na obrázku.

3. Neopravujte, ale zrcadlete správnou podobu slov

Když dítě udělá chybu ve výslovnosti nebo gramatice, máme tendenci jej hned opravit. Pokud to děláme příliš často, i když s dobrým úmyslem, můžeme v dítěti vyvolat nejistotu a snížit jeho motivaci mluvit. Pro dítě je efektivnější, když mu správnou formu slova nebo slovního spojení nabídneme nenápadně, tzv. zrcadlením.

Jde o zopakování věty se správnou formou slov, ale bez kritiky. Například když dítě řekne: „Byli tam člověkové,“ odpovězte: „Ano, máš pravdu, bylo tam hodně lidí.“ Nebo: „Mám chuť na hušku.“ Můžete reagovat: „Skvělé, oloupu hrušku pro tebe, pro tatínka i pro sebe, co říkáš?“ Dítě si tak přirozeně osvojí správný tvar a příště jej může použít samo. Zrcadlení je skvělá technika při rozvoji řeči a rozšiřování aktivní i pasivní slovní zásoby – zejména u dětí, které jsou citlivé na opravování nebo mluví méně.

4. Zkuste slovní hry 

Slovní hry používaly na rozvoj řeči už naše babičky a jejich babičky. Děti si díky nim osvojují jazyk spontánně, s radostí a bez zbytečného tlaku. Zároveň pomáhají trénovat tzv. fonematické uvědomování – schopnost vnímat zvuky ve slovech, což je důležité pro budoucí prvňáčky a jejich první slabikování slovíček. Díky slovním hrám se dítě učí také vytvářet asociace a přemýšlet tvořivě. Můžete například hledat a vytvářet:

  • opačná slova (hezký – ošklivý, deštivý – slunečný)
  • rýmy (vráska – kráska – páska)
  • podobná slova (laskavý – dobrotivý – vstřícný)
  • přívlastky (auto je velké, červené, nové, hezké...)
  • slova ve stejné tematické skupině (na koláč potřebuji mouku, vajíčko, cukr, mléko…)

5. Zpívejte si spolu

Děti milují melodické písničky a možná i vy patříte mezi ty, kteří se doma neobejdou bez pouštění známých dětských songů. Písně mají rytmus, rým a opakující se fráze, díky čemuž si dítě snáze zapamatuje nová i známá slova. Podporují výslovnost, sluchové vnímání i schopnost rozlišovat jednotlivé hlásky.

Obrňte se trpělivostí, pokud si děti chtějí pouštět pořád dokola ty samé písničky – pro vás to může být trochu otravné, ale dětem to výrazně pomáhá při rozšiřování aktivní i pasivní slovní zásoby. Zpívat si můžete během běžných činností – při ranním oblékání, v autě, při koupání nebo před spaním. Můžete si dokonce vymyslet i vlastní „hymnu“ pro konkrétní činnosti, například na zalévání květin, oblékání nebo mytí rukou.

6. Zahrajte si s kartičkami na rozvoj řeči

Chcete podpořit slovní zásobu dítěte s minimální námahou, bez vymýšlení aktivit? Kartičky na rozvoj řeči mohou být vaším šikovným pomocníkem. Díky nim se dítě učí mluvit, popisovat a pojmenovávat situace i předměty, aniž by si uvědomovalo, že trénuje jazyk. Stačí vytáhnout kartičky a váš malý objevitel má v rukou podněty, které ho přirozeně vedou k mluvenému slovu.

Navíc je můžete použít kdykoliv a kdekoliv – ráno u snídaně, odpoledne v autě nebo večer před spaním. Vyzkoušejte naše Žvatlačky – chytré kartičky na první slova (pro nejmenší děti, které tvoří slabiky a první slova)

Důležité: Naše edukační kartičky jsou navrženy na základě logopedických postupů a ověřených komunikačních strategií.

Je slabá slovní zásoba důvodem k návštěvě logopeda?

Pokud máte pocit, že se řeč vašeho dítěte rozvíjí pomaleji než u vrstevníků, a to i přes veškerou snahu, nepodceňujte tento problém. Výrazně omezená slovní zásoba patří mezi situace, kdy je potřeba vyhledat logopeda. Jde například o případy, kdy dítě ve věku 3–4 let používá jen několik základních slov, nemluví v jednoduchých větách, nerozumí běžným pokynům nebo má potíže pojmenovat známé věci. Včasná intervence při opožděném vývoji řeči je klíčová – čím dříve se začne, tím snáze lze případné potíže podchytit. Někdy stačí jen několik sezení, která nasměrují vás i vaše dítě tím správným směrem.

Zpět na blog

Napište komentář

Upozorňujeme, že komentáře musí být před zveřejněním schváleny.