Opožděný vývoj řeči: Příčiny, příznaky a co dělat jako rodič

Opožděný vývoj řeči: Příčiny, příznaky a co dělat jako rodič

Máte pocit, že vaše dítě v řeči zaostává a začíná tvořit první slova či věty později než jeho vrstevníci? Může jít o oneskorený vývin reči – poměrně častý jev, který postihuje přibližně každé desáté dítě. Dobrou zprávou je, že při včasném rozpoznání a vhodné podpoře většina dětí své vrstevníky dožene. V článku se dozvíte, jaké jsou nejčastější příčiny, příznaky a co můžete jako rodič udělat už dnes.

Co přesně znamená opožděný vývoj řeči?

O opožděném vývoji řeči mluvíme tehdy, když dítě splňuje pořadí vývojových stádií řeči, ale s opožděním minimálně 6 měsíců oproti normám. Řeč se tedy rozvíjí ve stejném pořadí jako u běžných dětí, jen později. Podle odborných zdrojů (Kapalková a kol., 2010) lze u dítěte ve věku 24 měsíců hovořit o možném opoždění vývoje řeči, pokud se u něj vyskytne některý z následujících znaků:

  • nemá komunikační záměr,
  • nepoužívá gesta,
  • jeho aktivní slovní zásoba nepřesahuje přibližně 50 slov,
  • nezačíná spojovat slova do jednoduchých dvouslovných spojení,
  • jeho porozumění řeči je výrazně lepší než schopnost mluvit,
  • jeho řeč není srozumitelná ani pro osoby z blízkého okolí.

Orientační milníky vývoje řeči

Podle orientačních milníků můžete posoudit, zda je vývoj řeči v normě, nebo už zaostává

Věk dítěteg

Orientační milníky vývoje řeči

12 měsíců

Dítě používá první slova (např. „máma“, „baba“), reaguje na své jméno, chápe jednoduché pokyny jako „dej“, používá gesta (např. ukazování).

18 měsíců

Používá 10–20 slov, napodobuje nová slova, rozumí běžným pokynům, komunikuje také pomocí gest a hlasových projevů.

24 měsíců

Aktivní slovní zásoba cca 50 slov, začíná spojovat dvě slova do jednoduchých vět („máma dej“, „auto jede“), rozumí jednoduchým otázkám.

30 měsíců

Používá více než 100 slov, tvoří tříslovné věty, začíná mluvit o minulosti, rozumí jednoduchým příběhům.


Jak rozpoznat opožděný vývoj řeči?

Opožděný vývoj řeči znamená, že se dítě vyvíjí stejným způsobem jako ostatní děti, jen pomalejším tempem. Řečové schopnosti se objevují později, ale ve stejném pořadí. Typickými příznaky opožděného vývoje řeči jsou například to, že se první slova u dítěte objeví až kolem 2. roku (místo ve 12–18 měsících), nebo že začne spojovat slova do vět později, než je běžné. Tyto děti však jinak často dobře rozumí, mají normální intelekt, jsou vnímavé, komunikují jinými způsoby a postupně dělají pokroky.

Jaký je rozdíl mezi opožděným vývojem řeči a poruchou řeči?

Porucha řeči je trvalejší – dítě se nevyvíjí jen pomaleji, ale jinak. Narušeny jsou konkrétní jazykové oblasti: gramatika, porozumění, artikulace. Jak uvádí logopedka Silvia Kapalková, při poruše řeči „nejde jen o opoždění v začátku, ale o narušení samotného mechanismu vývoje řeči – poruchy se projevují i ve struktuře jazyka, nejen v rychlosti“ (Kapalková et al., 2010).

V některých případech je řeč narušena jako součást širšího vývojového problému, například u poruchy autistického spektra (autismus), vývojové dyspraxie nebo sluchového postižení. V takových situacích nejde pouze o řeč, ale o komplexní vývoj dítěte.

Kromě těchto závažnějších diagnóz však existují i samostatné poruchy řeči, které nemusí souviset s jinými vývojovými obtížemi. Patří sem například dyslálie (nesprávná výslovnost hlásek, šišlání, ráčkování…), fonologická porucha řeči, vývojová dysfázie či koktavost.

Příčiny opožděného vývoje řeči

Opožděný vývoj řeči u dětí může mít více příčin. Často jde o vývojové odchylky bez závažné diagnózy – některé děti jednoduše potřebují více času. Podle metodických materiálů z Centra pedagogicko-psychologického poradenství a prevence (CPPPaP) patří mezi nejčastější příčiny:

  •  sociální prostředí – nesprávný řečový vzor rodičů,
  • dědičnost,
  • nedostatek komunikace ze strany rodičů,
  • autoritativní způsob výchovy – strach mluvit,
  • hyperaktivita – problém se soustředěním na řeč,
  • motorická nezralost řečových orgánů,
  • nadměrné sledování televize,
  • snížený intelekt,
  • poruchy zrakového nebo sluchového vnímání,
  • poruchy řečových orgánů, například rozštěpy,
  • dlouhodobá hospitalizace.

Opožděný vývoj řeči a cvičení na rozvoj řeči

Nejlepších výsledků při opožděném vývoji řeči dosahuje každodenní, přirozená komunikace. Rozvíjení řeči hrou je přitom nejúčinnější – vyzkoušejte tyto tipy:

Mluvte pomalu, srozumitelně a s důrazem na jednotlivá slova

Děti se učí mluvit především tím, že poslouchají a napodobují dospělé. Proto je důležité, aby vaše řeč byla pomalá, jasná a rytmická. Vyhýbejte se rychlému nebo složitému vyjadřování – dítě se snadno „ztratí“ a nebude si umět slova spojit s jejich významem.

Popisujte, co právě děláte – i to, co dělá dítě

Řeč má pro dítě smysl především v konkrétním kontextu. Když mu při každodenních činnostech slovně popisujete dění (např. „Myju ti ruce.“ nebo „Stavíš věž.“), přirozeně si rozšiřuje slovní zásobu a spojuje slova s činnostmi.

Čtěte spolu každý den – i krátce, ale pravidelně

Knihy jsou skvělým nástrojem, jak dítěti pomoci mluvit. Jsou ideální pro rozšiřování slovní zásoby a porozumění. Stačí pár minut denně s jednoduchými obrázkovými knihami a otázkami typu: „Kde je kočička?“ nebo „Co dělá auto?“.

Doplňujte a rozvíjejte, co dítě řekne

Když dítě například řekne „auto!“, odpovězte: „Ano, velké červené auto jede rychle.“ Takto přirozeně vytváříte delší věty a zároveň dítěti ukazujete, jak lze myšlenku jazykově rozšířit.

Omezte pasivní sledování obrazovek

Pasivní sledování televize nebo videí nenahrazuje živý rozhovor a vývoji dětské řeči rozhodně neprospívá. Zejména do 2 let je důležité minimalizovat čas u obrazovek a nahradit ho hrou, rozhovorem a společnými činnostmi, které podporují interakci.

Zařaďte jednoduchá řečová cvičení a logopedické kartičky

Cílené řečové hry pomohou dítěti rozšiřovat slovní zásobu. Můžete využít např. praktické logopedické kartičky na rozvoj řeči s obrázky. V naší nabídce najdete verze pro děti, které ještě nemluví. Jsou navrženy podle doporučení logopedů a pomohou vám zlepšit řeč dítěte, aniž byste museli každý den vymýšlet nové a nové aktivity.

Věděli jste, že…

…největší přínos při opožděném vývoji řeči má komplexní přístup, který spojuje logopedickou terapii, pedagogické aktivity a bohaté jazykové prostředí doma? Podle studie děti s takovým víceúrovňovým programem dosahují rychlejšího a stabilnějšího pokroku než ty, které mají jen jeden typ intervence. (Ma a kol., 2017)

Opožděný vývoj řeči můžete pozitivně ovlivnit

Pokud máte pocit, že řeč vašeho dítěte postupuje pomaleji, není to důvod k panice, ale k větší pozornosti a cvičení. Opožděný vývoj řeči lze ve většině případů správným přístupem pozitivně ovlivnit. Máte-li pochybnosti, vaším prvním kontaktem je pediatr, který vás vhodně nasměruje a případně doporučí logopedickou intervenci. Neváhejte se na něj obrátit i mimo běžné preventivní prohlídky – raději dříve než později.

Použité zdroje: 

Centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie. (n.d.). Vývin reči. Dostupné z https://www.cpppapma.sk/vyvinreci.html

Kapalková, S., Slančová, D., Bónová, I., Kesselová, J., & Mikulajová, M. (2010). Hodnotenie komunikačných schopností detí v ranom veku. Bratislava: Slovenská asociácia logopédov.

Kapalková, S. (2010). Dieťa s narušenou komunikačnou schopnosťou v predškolskom veku. Bratislava: Univerzita Komenského, Pedagogická fakulta.

Zpět na blog

Napište komentář

Upozorňujeme, že komentáře musí být před zveřejněním schváleny.